Hála nektek 2-Tűzoltás, magvetés, remény

A Fény Háza önzetlen szuper fejlesztő pedagógusai, akik jönnek fáradhatatlanul és teszik a dolgukat, mosolyt csalva mindeki arcára.

Hála nektek 2. 

Az intézmény olyan szakmai támogatást is ad, amely a küzdelmes mindennapokban is próbál segítséget adni, legyen szó anyukáról vagy gyermekről. A mentális támogatástól kezdve a fejlesztő pedagóguson át, a szerető nagymama önkéntességéig, akik karítatív munkájukkal részesei a Fény Háza életének.

A Covid járvány óta, talán ez az év volt a legnehezebb számunkra. Azt lehet mondani, hogy folyamatosan teltházzal dolgozunk, ami egyrészt jó, hiszen sok családnak segítünk, másrészt viszont bár ne lennének bajba került családok. Szakmai kihívásból nincs hiány, a családgondozók és szakgondozók arra törekednek, hogy minden lakónak a lehető legtöbb segítséget és nyugalmat adják. Hétköznapjainkat támogatja pár kiemelkedő teljesítményű, nagyszerű önkéntes szakember, akikről szeretnénk hírt adni, mert úgy érezzük, így tudnánk nekik legjobban kifejezni hálánkat. Ők csak jönnek fáradhatatlanul és teszik a dolgokat, mosolyt csalva mindeki arcára.

Arra kértük őket, írjanak magukról egy rövid, bemutatkozó összefogalót, kik is ők valójában, hogy érkezetek meg a Fény Házába, hogy sordorta őket hozzánk az élet. Második cikkünk két szuper fejlesztő pedagógusról szól: Nagy Tamásné és Kilin Julianna. Fogadják sok szeretettel írásunkat.

Kilin Julianna beszámolója:

„2017. körül kerületem az anyaotthonba. Nyári szünet környékén találkoztam a vezetővel, aki keresztény lelkületű pedagógust keresett a bentlakó gyerekek tanulmányi előmenetelének megsegítésére. Gyógypedagógusként örömmel láttam, hogy egy szobányi fejlesztő eszköz áll a rendelkezésünkre, melyet alkalmanként használhatunk. A gyerekek korosztálya, akikkel foglalkoztam/foglalkozok 5-16 éves kor között változik. A fejlesztés többnyire egyénileg történik, óvodások esetében néha csoportos fejlesztés is előfordul. Minden gyermek esetében szülői konzultáció előzi meg a foglalkozást. Ezt követi a kognitív képességek felmérése, fejlesztése: figyelem, emlékezet, gondolkodás. Ezen kívül az óvodai, iskolai tudásanyag pótlása. Ha ezek a képességek a korosztályuktól súlyosan alulmaradnak, jelzem /kezdeményezem a tanulásképesség vizsgálatát a Nevelési Tanácsadónak.

Az óvodás korosztályban az iskola előkészítés, valamint a hiányzó életkori sajátosságoknak megfelelő ismeretanyag feldolgozása, pótlása történik. Fő témakörök a téri-idő tájékozódás, kommunikáció, önállóság. Ennek érdekében az anyákat is tájékoztatom a gyerek hiányosságairól, jelezve az együttműködés fontosságát, ami ritkán tejesül. Felhívom a figyelmet a napi rutin fontosságára,  előadásban és a faliújságon is megjelentettünk erről anyagot önkéntes kolléganőmmel együtt. Igyekszünk az otthon munkatársaival együtt minden lehetséges eszközt megragadni a nevelés, a felzárkóztatás támogatására. Alsó tagozatos tanulóknál a betűfelismerés redukciója, pótlására, gyakorlására van szükség. Az iskolai tananyag órai elsajátítása gyakorlás nélkül elvész. Ezt a hiányosságot próbálom pótolni, ami heti 5 órában kevés A megfelelő haladáshoz rendszeres, napi szintű gyakorlás kellene. Igyekszem elemi szintű tanulási technikát megtanítani a gyereknek.

Felső tagozaton a tantárgyi ismeretek hiányának módszeres pótlását tűztem ki célul. A szövegértés, matematika, anyanyelvi/helyírási ismeretek mellett nehézséget okoz a történelem, földrajz és biológia tantárgyak követelményeinek teljesítése. Előfordul, hogy a minimális követelményt sem sikerül elérni a tanulóknak, pótvizsgára kötelezettek. Ebben az esteben a nyári szünetben intenzív pótvizsgára való felkészítésben részesülnek a tanulók, melyek többnyire eredményesek. A szakiskolásoknál inkább a szakmai tantárgyak megértése és elsajátítása a feladat, valamint az elégséges osztályzat megszerzése. Ennek a korosztálynak a tanulási technika hiánya, valamint a szakmai tananyag szakifejezéseinek memoritere okoz nehézséget. A tanulási szünetekben a gyerek örömére időként készségfejlesztő játéknapot szervezünk önkéntes kolléganőmmel, melyben mozgásos, gondolkodás és figyelemfejlesztő feladatok változnak. A munkám többnyire vízcsepp a tengerben, tűzoltás jellegű, de reménykedem, hogy a gyerekek értelmi /nevelési haladásában segíthetek.” 

A magvető – Nagy Tamásné

„Hat évvel ezelőtt unokám felső tagozatos lett, és tanulását, minden feladatát önállóan kezdte ellátni. A "Most mihez kezdjek?" kérdésre egy hirdetésben kaptam választ: önkéntes korrepetálásra van lehetőség a Fény Házában. Mivel szurdopedagógusként 30 éven át alsó tagozatban matematikát tanítottam, jelentkeztem. A lehetőséget megkaptam. Azóta heti 2 délutánt töltök tanítással a házban. A feladat elég összetett. Diszkalkuliás foglakozás, diszkalkulia prevenció, fejlesztés, felzárkóztatás, korrepetáció, tehetséggondozás a gyerekekkel. A tanulás, tudás szerepe, a gyakorlás fontossága, gondolkodás örömének megmutatása, elfogadtatása az anyákkal. A helyi szokásokhoz igazodnom kellett. A gyakorló füzet megsemmisül, a kölcsön adott szemléltető eszközöm szemét…Kezdetben zavart, de nem tört le. Nem kell mindent értenem, az én dolgom az, hogy amikor foglalkozom valakivel, adjak neki. Kapjon tőlem tudást, sikerélményt, reményt, önbecsülést, helyes önértékelést. A munka örömét, a kudarcból való felálláshoz és a további eredmények eléréséhez kitartást. A "magvetést "mindig a talajhoz próbálom igazítani. Sokszor kell mélyre ásni, hogy értsük mitől nem indul vagy fejlődik tovább a mag? Az éjszakák csendjében sokszor kapok megoldást egy-egy elakadásra. (Hálásan köszönöm.) Vannak "szunnyadó" magok is. Egy kis melegből elindulnak, megállíthatatlanul szívnak magukba mindent. 4 évig aluszkál egy mag…(Pár éve egy "mag" egy év alatt jutott el a húszas körben való ujjon számolástól a kétjegyűvel való osztás tudásig.) Szeretem a sok törődést, odafigyelést igénylőket. Egy-egy "aha" megszületésnek kitartó munkáját. Egy "levélke" megjelenését, ami éppen akkor indult meg, amikor mi ketten -átmenetileg találkoztunk. Feltölt a munka, csüggeszt a kudarc, lelkesít a kihívás, éltet az adni akarás, a bennem lévő talentumok kamatoztatása. Boldoggá tesz a kapott szeretet és az a megbecsülés, elfogadás, befogadás, amit a Ház dolgozóitól kapok, Hogy milyen lesz a termés? 10-szeres, 20-szoros? Nem ez a legfontosabb! Amennyi az adott helyzetben lehet. A magvető dolga, hogy vessen. Útszélre, jó földbe egyaránt. Sóvirág? Napraforgó? Mindkettő létezése csoda.

Tisztelet érte.”

Forrás: Üdvhadsereg | Fény Háza CsÁO | Kilin Julianna, Nagy Tamásné és Papp Ildikó
Dátum: 2023. november 24 .
A kép forrása: Üdvhadsereg Fény Háza CsÁO | Kommunikációs osztály